Hanti

0

Varukorg

Logga in

Integritetspolicy


Hanti Marknadsplats AB (Org. nr. 559497-4437) är personuppgiftsansvariga för behandlingen av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy. I denna integritetspolicy förklarar vi vilken typ av personuppgifter vi lagrar och hur vi behandlar dem. Denna integritetspolicy gäller för Hanti.se, dess subdomäner samt API:er, hädanefter även kallad "tjänsten".

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar

Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter:

  • Kontoinformation: När du skapar ett konto i tjänsten behöver du ange en mejladress och lösenord. Du kan också ange ytterliggare information så som namn, adress, telefonnummer, personnummer, födelsedatum, profilbilder, inställningar och preferenser.
  • Butiksinformation: Som säljare behöver du uppge namn, adress och e-postadress. En säljare som är privatperson behöver du också ange personnummer och födelsedatum samt eventuellt momsnummer och telefonnummer. Som företag behöver du ange företagets namn, organisationsnummer och eventuellt momsnummer och telefonnummer. Viss säljarinformation är alltid publikt synlig, inkluderat namn, adress, företagsnamn, organisationsnummer, mejladress för support, telefonnummer för support, eventuellt momsnummer, butiksbild(er), butiksbeskrivningar och liknande butiksinformation så som eventuella rabattkoder, lagervärden, variationer, butiksmeddelanden eller liknande ifall du har angett dessa.
  • Beställningar och betalningar: Vid beställning behöver du ange namn, adress, mejladress samt eventuellt telefonnummer och meddelande till säljaren. Dessa uppgifter används för att säljaren ska kunna veta vem det är som köper och vart produkten ska skickas, för att betalleverantören ska kunna hantera betalningar och för att säljaren och ska kunna få betalt samt för att betala dess avgifter till oss på Hanti. Vi sparar även information om vad varje användare har köpt eller sålt, vilket används för att bland annat informera säljare om vilka beställningar de har.
  • Teknisk information: När du använder tjänsten hanterar och sparar vi enhetsinformation så som IP-adresser, teknisk information om din webbläsare, vilka sidor som besöks och hur tjänsten används.
  • Cookies: Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att komma ihåg din användarsession och för att komma ihåg dina preferenser. Till exempel använder vi cookies för att komma ihåg att du har loggat in. Vi använder enbart strikt nödvändiga cookies som krävs för att tjänsten ska fungera. I vissa fall kan vi använda oss av tredjepartsleverantörer, till exempel vid betalningar. Även dessa tredjepartskakor är strikt nödvändiga för att kunna erbjuda tjänsten.

    Cookies är små textfiler som lagras i din webbläsare av webbplatser som du besöker. De innehåller vanligtvis en webbplats och en identifierare. Cookies hjälper till att förbättra din upplevelse när du surfar på vår webbplats, till exempel genom att komma ihåg vilka varor du lägger i din varukorg.

    Du kan förhindra att cookies sparas eller används genom att ändra din webbläsares inställningar, dock kan detta påverka funktionaliteten på webbplatser som du besöker. Cookies på vår webbplats är strikt nödvändiga, och kan leda till att tjänsten ej fungerar om du raderar eller blockerar dessa kakor.

Hur vi använder personuppgifter

  • Leverans av tjänst: Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla våra avtal med dig, det vill säga när du använder tjänsten, när du skapar ett konto, eller när du gör ett köp. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.
  • Hantering av kundrelationer: Vi använder dina personuppgifter för att hantera vår kundrelation med dig. Det kan till exempel handla om kundtjänst, hantering av klagomål och felsökning gällande ditt konto. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.
  • Analys, affärsutveckling och förbättring av tjänster: Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter. En stor del av detta arbete innebär att analysera olika former av personuppgifter, till exempel kundaktivitet, kundhistorik och konto- och profilinformation. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.
  • Anpassad användarupplevelse: Vi anpassar användarupplevelsen och kommunikationen till din kundrelation och vi använder personuppgifter för detta ändamål. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.
  • Försäljning och marknadsföring: Vi använder personuppgifter i samband med försäljning och marknadsföring av våra egna och våra säljares produkter och tjänster, till exempel genom att du får e-post från oss. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse. Du har möjlighet att reservera dig från delar av denna behandling genom att till exempel reservera dig från att få e-post från oss.
  • Systemövervakning, felsökning m.m.: Vi övervakar våra system för fel och problem. En del av dessa processer innebär lagring och behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.
  • Säkerhet, avslöjande av bedrägeri och kriminell verksamhet: Vi behandlar personuppgifter i vårt arbete med att skydda våra användare och oss själva mot bedrägeri, missbruk och kriminell verksamhet. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.
  • Följa rättsliga åtaganden: I vissa fall är vi skyldiga att behandla personuppgifter av hänsyn till andra rättsliga åtaganden. Ett exempel på detta är information som är kopplad till försäljning, som vi är skyldiga att bokföra och spara enligt bokföringslagen. Det rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett rättsligt åtagande som åligger oss.

Hur länge vi behåller din information

Vi behåller personuppgifter enbart så länge som krävs för att kunna driva och erbjuda tjänsten. Personuppgifter som inte längre behövs och som inte måste sparas enligt lag raderas.

Personuppgifter som vi är skyldiga att spara enligt bokföringslagen lagras i minst 7 år.

Teknisk information så som besöksloggar, webbläsarinformation och liknande sparas i max 1 år.

Vilka vi delar din information med

Vi delar eller säljer inte dina personuppgifter till externa parter. Detta inkluderar inte under- eller tredjepartsleverantörer som vi använder oss av för att driva och erbjuda tjänsten. Vi kan komma att dela personuppgifter till externa parter vid till exempelvis mailutskick, betalningar, myndighetskrav eller liknande. Vi begränsar åtkomsten till dina personuppgifter till enbart de som behöver dessa för att vi ska kunna erbjuda tjänsten. Din data kan även komma att delas med:

  • Betalleverantörer: Vi använder oss av Stripe för att hantera betalningar mellan köpare, säljare och Hanti. Det är även möjligt att betala med Klarna vid beställning. När du betalar i kassan delas dina uppgifter antingen enbart med Stripe (vid betalning med kort) eller både Stripe och Klarna (vid betalning med Klarna). Stripes integritetspolicy kan du läsa här: https://stripe.com/privacy, och Klarnas integritetspolicy kan du läsa här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/sv-se/privacy.

Överföring till andra länder

Vi hanterar och lagrar alla personuppgifter inom Sverige. Vid specialfall, till exempel vid betalningar, kan vi använda tredjepartsleverantörer med verksamhet inom eller utanför EU varav tredjelandsöverföring av en del data kan förekomma. I sådant fall ser vi till att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder innan tredjelandsöverföring initieras för att säkerställa att mottagaren uppfyller adekvat skyddsnivå. Det innebär att vi endast överför personuppgifter till länder som enligt EU-kommissionen bedömt uppfylla sådan säkerhetsnivå eller ingår i standardavtalsklausuler (SCC) med mottagaren där beslut från EU-kommissionen saknas.

Dina rättigheter

Om du vill utöva någon av dina rättigheter så kan du kontakta oss

Rätt till insyn i egna uppgifter

Du kan begära en kopia av alla uppgifter vi behandlar om dig.

Rätt till rättelse av personuppgifter

Du har rätt att begära att vi rättar eller kompletterar uppgifter som är felaktiga eller vilseledande.

Rätt till radering av personuppgifter

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade utan dröjsmål. Du kan när som helst begära att vi raderar uppgifter om dig själv. Men notera att information som vi är skyldiga att behålla av hänsyn till andra rättsliga åtaganden (som till exempel bokföringslagen) inte kommer att raderas.

Begränsning av behandling av personuppgifter

I vissa situationer kan du också begära att vi begränsar behandlingen av uppgifter om dig. Du gör detta genom att kontakta oss.

Protestera mot behandling av personuppgifter

Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter felaktivt så kan du protestera mot detta genom att kontakta oss.

Dataportabilitet

Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Kontakta oss för att få ut dina personuppgifter.

Datasäkerhet

Vi ställer höga krav på hur vi skyddar dina personuppgifter och arbetar aktivt för att dessa ska behandlas med största försiktighet. Vi vidtar de åtgärder som krävs för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas säkert och i enlighet med denna policy och dataskyddsförordningen. Till exempel skyddas all trafik mellan din webbläsare och Hantis servrar med TLS, och lösenord hashas med en stark envägsalgoritm.

Kontaktuppgifter

Hanti Marknadsplats AB, org.nr. 559497-4437, är personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter. Har du frågor gällande hanteringen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Senast uppdaterad 2025-02-23